Dlaczego warto jeść pomidory? Czym jest likopen? I dlaczego mówimy o pomidorach zimą, gdy sezon na świeże, pachnące pomidorki minął? Zaciekawieni? To zapraszam do lektury.

Pomidory, warzywo powszechne, dobrze znane i przez wielu lubiane. Podstawa sosu do spaghetti, zupy pomidorowej i towarzysz niejednej kanapki. Cóż w nim takiego wyjątkowego? Likopen proszę Państwa!  Likopen to przeciwutleniacz, który ma za zadanie unieszkodliwiać wolne rodniki oraz chronić komórki przed zniszczeniem, a tym samym opóźniać widoczne oznaki starzenia się. Najwięcej likopenu zawierają czerwone i pomarańczowe warzywa a jego głównym źródłem są właśnie pomidory. Regularne spożywanie likopenu zapobiega zawałom serca oraz miażdżycy. Nie wiem czy wiecie ale zawarty w pomidorach likopen, to również świetny sposób na profilaktykę osteoporozy. Ten łatwo dostępny i stosunkowo tani antyoksydant hamuje  powstawanie ubytków masy kostnej. Nie myślcie, że w młodym wieku temat osteoporozy Was nie dotyczy! Nasz układ kostny najsilniej wzrasta w okresie dojrzewania, a swój szczytowy moment osiąga w wieku 25 lat, po czym rozpoczyna się powolny proces ubytku masy kostnej. Dlatego tak ważne aby już w młodym wieku zadbać o prawidłowy wzrost naszego kośćca i tym samym minimalizować ryzyko choroby.

Co ciekawe to nie świeże pomidory prosto  z krzaczka mają najwięcej likopenu, a te już przetworzone. Zatem aby uzyskać jak najwięcej likopenu, dobrze przyswajalnego przez organizm należy spożywać przetwory z pomidorów. Teraz zimą, mamy ku temu najlepszą okazję, chętnie sięgamy po zupy, wszelkiego rodzaju sosy do kasz czy makaronów, więc dlaczego by nie wzbogacić dań o pomidory?

pomidor

Na pomidory szczególną uwagę powinni zwrócić Panowie, gdyż regularne spożywanie produktów bogatych w likopen znacznie obniża ryzyko zachorowania na raka prostaty. Zatem szklanka soku pomidorowego, dwie łyżki dobrego ketchupu czy talerz zupy pomidorowej powinien stać się obowiązkową  częścią każdego dnia.

pomidorki

Ale nie tylko likopenem pomidor został obdarowany. Oczywiście nie możemy zapominać o zbawiennym dla naszego serca potasie, witaminie C, witaminie B, K, PP czy beta karotenie. Pomidory to również niskokaloryczne warzywo, jeden średni pomidor to zaledwie 26 kcal, zalecany jest przy dietach redukcyjnych. Pomidor w większości składa się z wody, dobrze gasi pragnienie, zatem chętnie sięgamy po niego latem podczas upałów. Poza tym trzeba jeszcze wspomnieć o błonniku, który reguluje pracę naszego układu pokarmowego i wspomaga proces trawienia. Latem najchętniej zjadamy świeże pomidory, które dodajemy do sałatek, kanapek czy zabieramy jako małą przekąskę lub popijamy dobrze schłodzony sok pomidorowy. Zimą natomiast często odstawiamy pomidory na dalszy tor, bo zupełnie nie mają smaku, a to duży błąd. Zima to najlepszy moment by zadbać o uzupełnienie likopenu, nic nie stoi na przeszkodzie by zamiast świeżych, wykorzystać pomidory w puszce lub domowe przetwory pomidorowe i przygotować np. zupę z soczewicą i pomidorami, rybę w pomidorach czy pizzę z domowym sosem pomidorowym. Możliwości jest naprawdę wiele.

Pozdrawiam

SmakUla.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
Podziel się...Share on Facebook9Google+1Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Email to someone