Koktajl z jarmużem bomba witaminowa

Jarmuż, znany i lubiany? Do czego dodajecie go najchętniej? Jeśli nie zdążyliście zaprzyjaźnić się z jarmużem szybko nadrabiajcie zaległości, bo jarmuż moi Drodzy to skarbnica witamin i minerałów! Poniżej znajdziecie kilka przydatnych informacji o tym bardzo zdrowym warzywie oraz pyszny przepis na koktajl z jarmużem potreningowy.

Jarmuż:

  • to nic innego jak długolistna odmiana kapusty, który jak brokuły i pozostałe warzywa kapustne jest świetnym źródłem sulforafanu– silnego przeciwutleniacza o działaniu antynowotworowym,
  • ma więcej żelaza niż wołowina! A dzięki połączeniu z dużą zawartością wit. C, która kryje się w jarmużu, żelazo wchłania się jeszcze lepiej,
  • zawiera potas, wapń, magnez, sód zwane „pierwiastkami serca” które zapewniają naszemu sercu energię i dbają o jego prawidłowe funkcjonowanie,

jarmuz

  • to świetne źródło witaminy A, tak ważnej dla naszych oczu, odpowiadającej za sprawność widzenia oraz przeciwdziałającej chorobom oczu,
  • kryje w sobie sporo witaminy C. Co ciekawe spośród warzyw więcej witaminy C ma tylko papryka i natka pietruszki,
  • ma silne działanie przeciwzapalne pomaga m.in przy zapaleniu stawów. Z tego też względu jarmuż polecany jest sportowcom,
  • to bogactwo witaminy K tak ważnej dla naszych kości i prawidłowej krzepliwości krwi,
  • to niskokaloryczne warzywo, bogate w błonnik.

Dla kogo jarmuż nie jest polecany?

Ze względu na zawartość goitrogenów – związków które mogą mieć wpływ na metabolizm jodu w organizmie, jarmuż powinien być ograniczany lub wręcz wykluczony z diety przez osoby mające problemy z tarczycą. Ze względu na szczawiany jarmuż nie jest polecany osobom borykającym się z kamicą szczawianową. Spora zawartość witaminy K w jarmużu powoduje, iż  osoby przyjmujące leki na rozrzedzenie krwi również powinny zrezygnować z tego zielonego warzywa.

koktajl z jarmuzem do zmiksowania

A po dawce przydatnych informacji czas na obiecany zielony koktajl z jarmużem.

Składniki na 2 porcje koktajlu:

  • Jarmuż ok 2 garście
  • Banan
  • Cytryna
  • Woda mineralna lub woda kokosowa

Sposób przygotowania:

Jarmuż myjemy i odcinamy zdrewniałe łodygi. Liście jarmużu przekładamy do blendera, dodajemy pokrojonego banana oraz cytrynę obraną ze skórki i pokrojoną na ćwiartki. Do całości dodajemy wodę mineralną lub dla dodatkowych wartości odżywczych wodę kokosową. Ja dodałam ok 3/4 szklanki wody, jeśli wolicie koktajle rzadsze dodajecie więcej wody. Owoce i warzywa blendujemy do momentu otrzymania jednolitej konsystencji.

koktajl z jarmuzem

Otrzymany koktajl z jarmużem za sprawą cytryny jest bardzo orzeźwiający, kolor energetyzuje a świadomość jaką bombę witaminową właśnie pochłaniamy wywołuje szeroki uśmiech na twarzy! Warto pamiętać, że podczas wysiłku fizycznego czy zwyczajnie upałów wraz z potem tracimy wiele elektrolitów. Koktajl z jarmużem to świetny sposób na uzupełnienie minerałów zwłaszcza potasu, magnezu, sodu i wapnia , których ubywa nam z potem najwięcej .

koktajl z jarmuzem 2

Przepisy na dania z jarmużem

Przygotowałam Wam również kilka propozycji na ciekawe wykorzystanie jarmużu, które znalazłam na blogach i youtubie.

  • ZdrowoMania TV i zupa krem na bazie zielonego groszku i jarmużu. Oprócz odcinka o jarmużu polecam również pozostałe filmy zamieszczone na kanale. Znajdziecie tam z pewnością wiele sportowych inspiracji, wywiadów ze specjalistami i ciekawe a przy tym zdrowe przepisy.

  • Healthy plan by ann blog prowadzony przez Annę Lewandowską podejrzewam, że znacie, więc bez zbędnych opisów odsyłam do przepisu na omlet z jarmużem
  • Przystanek Uroda prowadzony przez Agnieszkę, na której blogu znajdziecie oprócz porad urodowych również sporą dawkę zdrowego stylu życia a co za tym idzie również zdrowych przepisów. Ja odsyłam Was do przepisu na chipsy z jarmużu ale cukiniowe są również warte uwagi 😉

Osobiście zamierzam przygotować również pesto z jarmużu. Zobaczymy jak jarmuż sprawdzi się w takiej postaci, dam znać.

Miłego weekendu!

SmakUla.

 

[Głosów:2    Średnia:2/5]
Podziel się...Share on Facebook7Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest2Email to someone

2 Komentarz

  1. Cieszy nas rosnąca popularność zielonych koktajli 🙂 Miksujcie na zdrowie!

  2. zgadzam się, że to prawdziwa bomba witaminowa!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie widoczny.

*

© 2017 SmakUla

Theme by Anders NorenGóra ↑