Amarantus właściwości – ale z czym to się je?

Popping z amarantusa, inaczej ekspandowane ziarno amarantusa, znane także jako szarłat wyniosły. Nazwy rodem z tajemnej księgi zielarstwa w Hogwarcie, ale zapewniam jak najbardziej zjadliwe 😉

Amarantus znany jest od tysięcy lat, wykorzystywany był już przez Azteków, Majów i Inków jako produkt spożywczy. Do Europy przywędrował jako roślina ozdobna i dopiero z biegiem czasu został doceniony jako produkt spożywczy.  Według FAO szarłat został uznany za roślinę XXI wieku ze względu na jego niesamowite wartości odżywcze, perspektywę rozwoju oraz ogromne możliwości wykorzystania w branży żywnościowej. Co takiego fantastycznego jest zatem w amarantusie? Co wyróżnia go na tle innych produktów spożywczych?

A no właśnie, amarantus właściwości:

  • Nie zawiera glutenu, zatem nadaje się idealnie dla osób nie tolerujących tego składnika.
  • 100g amarantusa zaspokaja 1/3 dziennego zapotrzebowania na magnez.
  • Pomaga obniżyć cholesterol.
  • Zawiera 3 razy więcej błonnika pokarmowego niż pszenica czy żyto.
  • Dostarcza więcej białka niż mleko czy soja i to białka bardzo dobrze przyswajalnego przez organizm.
  • Zawiera więcej żelaza niż szpinak!
  • Skrobia z amarantusa jest bardziej lekkostrawna niż, uznawana  do tej pory za taką- skrobia kukurydziana.
  • Dostarcza witaminy B, A, C, E.

 amarantus1

Mogłabym jeszcze wspomnieć o zawartości cennych olejów i jego zbawiennym wpływie na wiele chorób, ale nie chciałam Was zanudzić, a jedynie zainteresować  i przedstawić najważniejsze zalety tego cudeńka. Amarantus ze względu na dużą zawartość białka świetnie sprawdzi się w diecie sportowców czy wegetarian, do tego jest lekkostrawny więc spokojnie możemy spożywać go przed wysiłkiem fizycznym.

W sklepach amarantusa możemy znaleźć w postaci mąki, ziaren czy wspomnianego już poppingu. Do tej pory miałam okazje wykorzystać w swoich przepisach jedynie popping z amarantusa.

Popping z amarantusa ale z czym to się je? Ja wykorzystałam jego lekko orzechowy posmak by przygotować nieco inną panierkę do tradycyjnego schabowego czy jako dodatek do batoników owsianych .

surowy w panierce

 batoniki na tarzelu

Dopełniał danie idealnie. Popping z amarantusa świetnie nadaje się także do codziennej miseczki płatków, jako dodatek do jogurtu, dań pieczonych, zup, sprawdzi się zarówno w wersji słodkiej jak i wytrawnej. Więc chyba każdy znajdzie coś dla siebie.

Doczytałam nawet, że z amarantusa przygotowuje się majonez. Próbowaliście może?

Macie swoje ulubione przepisy z amarantusem w roli głównej? Dajcie koniecznie znać, chętnie wypróbuje!

 

Pozdrawiam

SmakUla.

 

 

 

[Głosów:6    Średnia:2.3/5]
Podziel się...Share on Facebook3Google+1Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0Email to someone

2 Komentarz

  1. Hej, nie sądziłam, że Amarantus ma tyle niesamowitych właściwości! Mam problemy z magnezem i żelazem i w końcu znalazłam coś co mogę dodawać do wszystkiego i jednocześnie wspomóc mój organizm.
    Świetny pomysł z tą panierką – na pewno spróbuję 🙂
    Pozdrawiam

    • SmakUla
      SmakUla

      26 października 2015 at 09:27

      Bardzo cieszę się, że mogłam pomóc 🙂 W przypadku niedoboru magnezu warto wprowadzić też do diety warzywa strączkowe : soja, fasola (bogate zarówno w magnez jak i żelazo), produkty zbożowe z pełnego ziarna czy orzechy włoskie, a żelazo znajdziemy w podrobach, mięsie, rybach, czy jajku (zwłaszcza w żółtku). Warto też zmienić wodę na taką z większą zawartością magnezu.

      Dziękuję za komentarz i pozdrawiam serdecznie 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie widoczny.

*

© 2017 SmakUla

Theme by Anders NorenGóra ↑